Olen poliittinen harhailija ja kirkkoon kuulumaton pakana. Ehkä juuri siksi jäin miettimään kokoomuksen Tehdään kirkosta sinun näköisesi -seurakuntavaalikampanjaa ja sen suhdetta Raamatun ydinsanomaan. Sanoma kiteytyy kauniisti Isä meidän -rukouksen lohdulliseen ajatukseen: "Tapahtukoon sinun tahtosi."
Kyse on siis Jumalan tahdosta, ei sinun, minun tai edes kokoomuksen.
Kokoomuksen kampanjaslogan tekee kirkosta ja samalla uskosta asioita, jotka myydään ihmisille samalla individualismin ideologialla kuin mikä tahansa tavara. Räätälöidään kirkko ja usko juuri Sinulle sopiviksi, Sinun tahtosi mukaisesti. Samalla kampanjaan kirjautuu sisään modernin narsismin keskeinen ilmentymä: Sinä et ole olemassa yhteisöä varten vaan yhteisö Sinua varten.
Tämä individualismin ja narsismin yhdistelmä näkyy tietenkin muuallakin kuin kristinuskoa hyväksi käyttävässä poliittisessa viestinnässä. Se on itse asiassa nykyisen yhteiskunnan yksi keskeinen tai jopa keskeisin kulttuurinen piirre, dominantti, kuten tutkijat tapaavat sanoa. Se on myös hyvin tehokas tapa puhutella kuluttajaa. Siksi se kelpaa kokoomukselle – ja viestintään ylipäätään.
Kirkon näkökulmasta katsottuna kokoomuksen kampanja syventää sen kriisiä. Kirkko yrittää saada harhautuneet lampaansa takaisin katraaseen keinolla millä hyvänsä. Siksi se yrittää muuttua yhä ”lähestyttävämmäksi”. Samalla se menettää arvokkuuttaan, erityisyyttään ja symbolista pääomaansa. Kun kirkko yrittää mukautua ajan vaatimuksiin, se muuttuu yhä enemmän hajuttomaksi ja mauttomaksi hengellisyyden kauppiaaksi.
Kirkko ei voi voittaa kamppailua sieluista individualismin ja narsismin pelikentällä. Siksi sen ei edes kannata lähteä peliin mukaan. Vaihtoehtoja toki on: ajan haasteisiin vastaamisen sijaan kirkko voisi haastaa ajan.
*
Blogivinjetin taustakuva: Michael Savidge. Creative Commons Attribution 4.0.