Presidenttiehdokas Sari Essayahin ja hänen puolueensa ideologia nojautuu kristilliseen etiikkaan ja perusarvoihin. Periaateohjelmassaan kristillisdemokraatit kertovat suoraan tukeutuvansa Raamattuun. Pyhän kirjan arvoja korostamalla puolue erottautuu muista ja haalii ääniä etenkin konservatiivisilta kristityiltä.
Vaikka Raamattu on puolueen politiikan kivijalka, sieltä nouseviin arvoihin politiikan journalismi ei kajoa. Näiltä osin presidenttiehdokas ja koko puolue nauttivat journalismin erityistä suojelua.
Kenties journalismin pelokkuus on osoitus terveestä itsesuojeluvaistosta. Herran nimeen sokeasti vannovien syvän vihan kohtaaminen sosiaalisessa mediassa voi olla pelottavaa. Monet journalistit varmaan myös miettivät aiheellisesti, mikä on sopivaa. Miten kunnioittaa toiselle ihmiselle pyhiä asioita? Kenties he myös varovat sotkeutumasta teologisiin kiistoihin Raamatun sanomasta.
*
Journalismin etiikan kannalta tilanne on kuitenkin selkeä. Jos poliitikko ottaa Raamatun julkilausutusti poliittisen toimintansa perustaksi, hän altistaa itsensä myös pyhän kirjan moraalista ja etiikasta nouseville kriittisille kysymyksille. Esimerkiksi seuraavat kolme kysymystä voisi hyvin esittää Essayahille tai kenelle tahansa puolueen edustajalle.
1. Oikeudenmukaisuus ja lähimmäisen rakkaus ovat keskeisiä Raamatun arvoja. Evankelis-luterilaisen kirkon tulkinnan mukaan Raamatun oikeudenmukaisuus tarkoittaa muun muassa "köyhien ja muukalaisten suojelemista", heidän "oikeuksiensa puolustamista" ja myös "omastaan jakamista".
Miten arvioisitte nykykyisen hallituksen toteuttavan kristillistä oikeudenmukaisuutta ja lähimmäisen rakkautta ratkaisuissaan, kuten leikkauspolitiikassa?
2. Lähes kaikki varmaan muistavat viidennen käskyn: Älä tapa. Katekismus – tuo kristillisen uskon käsikirja – toteaa siitä seuraavasti: ”Jokaisen ihmisen elämä on Jumalan lahja ja sellaisena arvokas. Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa emmekä kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa oloissa. Erityistä tukea on annettava kaikkein heikoimmille.”
Miten arvioisitte Israelin hallituksen sotatoimia Gazassa ja tuhansia surmattuja lapsia viidennen käskyn valossa?
3. Toisessa käskyssä todetaan, ettei Jumalan nimeä saa käyttää väärin. Katekismus avaa käskyä seuraavasti: ”Kun Jumalan nimissä tai häneen vedoten ajamme omia etujamme tai alistamme toisia, käytämme hänen nimeään väärin.”
Eikö Raamatun ottaminen poliittisten valtakamppailujen käsikassaraksi juuri altista Jumalan nimen väärinkäytölle? Miten esimerkiksi aiotte varmistaa sen, ettette käytä Jumalan nimeä oman tai puolueenne poliittisten etujen ajamiseen?
*
Ylimalkaan politiikan arvoissa ei ole kyse siitä, mihin poliitikko ilmoittaa nojutuvansa. Arvot eivät näy puheessa vaan toiminnassa ja etenkin päätöksissä.
Vinjetin taustakuva tehty teköälyllä.
Comments