Viimeaikaista Sanna Marin -julkisuutta ja sosiaalista mediaa seuraamalla voi haistaa paheksunnan löyhkän. Katsokaa ihmistä: Tältä näyttää eettisen kompassinsa hukannut nuori nainen. Paikoitellen moralisointia sävyttävät ex-pääministeriin aiemminkin kohdistuneet tunteet, kuten kateus ja pahansuopuus, joskus myös naisviha.
Moraalinvartijat vaativat monia asioita. Nähtävästi Marinin pitäisi veropoliittisten näkemystensä vuoksi maksaa enemmän veroja kuin laki häneltä edellyttää. Ehkäpä hänen olisi moraalisen johdonmukaisuuden nimissä myös ajettava kahdeksaakymppiä satasen alueella, jos on julkisesti kannattanut kahdeksankympin rajoitusta. Jo simppeli pohdinta kertoo, kuinka monimutkaisia moraaliset ongelmat voivat olla.
Sormella osoitteleva julkinen paheksunta ei johda mihinkään. Itse asiassa se voi emotionaalisella voimallaan peittää näkyviltä moralisoinnin laajemmat yhteiskunnalliset ulottuvuudet, joista yksi keskeinen liittyy sukupuoleen. Binaarin sukupuolikäsityksen kehikossa voimme esimerkiksi kysyä, onko naisen moraalinen liikkumavara yhteiskunnassa kapeampi kuin miehen.
Veikkaan, että aika moni on valmis vastaamaan kysymykseen myöntävästi ihan arkisen kokemuksensa valossa. Vaikuttaa siltä, että naisten odotetaan edelleenkin olevan monin tavoin miehiä kunnollisempia. Suomessa asiaa ei tietääkseni ole suoraan selvitetty, mutta kansainvälinen tutkimus antaa viitteitä siihen suuntaan.
Esimerkiksi Michael Mai tutkijakumppaneineen havaitsi, että naisia rangaistaan kovemmin harkitusta epäeettisestä toiminnasta kuin miehiä. Tulosta tutkijat selittävät sillä, että suunniteltua epäeettistä käyttäytymistä pidetään miehille luonnollisempana toimintana kuin naisille. Jos naiset toimivat harkitun epäeettisesti he saavat kovemman rangaistuksen, koska toiminta rikkoo sekä yleistä moraalikoodistoa että sukupuoleen kohdistuvia sosiaalisia odotuksia.
Suomalaista tutkimusta odotellessa voi siis pohdiskella vaikkapa seuraavaa kysymystä: Kuinka paljon juuri Marinin sukupuoli – tietenkin iän, habituksen ja poliittisen orientaation ohella – laukaisee hänen toimintaansa kohdistuvaa moraalista arvostelua ja myös avittaa sen nousua otsikoihin?
Vinjetin taustakuvan tekijänoikeudet: Foundations World Economic Forum. Lisenssi: Creative Commons Attribution 2.0 Generic.
Edit 22.9.2024, 11:38. Lisätty viimeiseen virkkeeseen sana habitus.
コメント