Rustagate syvenee
- Janne Seppänen
- 3 days ago
- 1 min read

Helsingin yliopiston Rehtori Sari Lindblom tuli vihdoin ulos kommentoimaan halpatavaratalo Rustan valintaa yliopiston vuokralaiseksi Rosebudin Sivullinen-kirjakaupan sijaan. Asiasta on debatoitu pitkin kesää myös isossa julkisuudessa.
Lindblomin kirjoitus on täynnä viestintäkonsultoituja muotoiluja, muttei anna varsinaista vastausta yhteenkään avoinna olevaan kysymykseen. Saman voi sanoa kvestori Marjo Berglundin ja kiinteistöjohtaja Jaana Ihalaisen kirjoituksesta Helsingin Sanomissa 24.8.
Rehtori Lindblom tiivistää prosessin seuraavasti: “Myös yliopiston kannalta on harmi, että keskustelut ja neuvottelut Rosebudin kanssa eivät johtaneet Kaisa-talon osalta jatkosopimukseen.”
Lähes välittömästi rehtorin kirjoituksen julkaisemisen jälkeen Sivullinen-kirjakaupan myymäläpäällikkö Petra Kakko kirjoittaa Facebookissa:
“Rehtori Lindblomin on turha yliopiston puolesta harmitella asiaa, jota ei ole tapahtunut. Mitään keskusteluja tai neuvotteluja jatkosta ei ole käyty, eikä tämä johdu ainakaan yrityksen puutteesta meidän puoleltamme. Olin itse mukana keskustelussa, jossa Hannu Paloviita ilmoitti olevansa valmis tekemään tarjouksen myös Maskun tiloista. Hannu oli myös jo aikaisemmin lähestynyt yliopistoa sähköpostilla.”
Hannu Paloviita on Rosebud Booksin toimitusjohtaja.
*
Olen hämmentynyt siitä, kuinka sotkuiseksi ja läpinäkymättömäksi koko asetelma on muotoutunut. Jos rehtori antaa vaikutelman siitä, että neuvotteluja on käyty ja samanaikaisesti neuvottelujen toinen (väitetty) osapuoli kiistää asian, niin jompi kumpi mitä ilmeisimmin valehtee. Tai sitten osapuolet ymmärtävät eri lailla, mitä sana neuvottelu tarkoittaa.
Julkisyhteisönä HY:n olisi syytä avata tapahtunut yksityiskohtaisemmin ja vastata liikesalaisuuden taakse piiloutumatta vaikkapa seuraaviin kysymyksiin:
Mitä on oikeasti tapahtunut? Millainen prosessi on johtanut nyt kritisoituun ratkaisuun.
Onko Rustaan päätyminen yliopistolle taloudellisesti kannattavin vaihtoehto? Miten tässä yhteydessä arvioidaan yliopiston maineen arvo ja merkitys? Yliopistohan panostaa merkittäviä summia “brändinsä” rakentamiseen.
Minkä lainkohdan tai vallitsevan käytännön perusteella HY ei voi valita vuokralaistaan tai olla valitsematta jotain tahoa esim. imagollisista syistä.
Vinjetin taustakuva: Linda Tammisto, HY-mediakuvat.