Olen harvoin nähnyt politiikan journalismia niin voimattomana kuin sen raportoidessa kansanedustaja Timo Vornasen ammuskelusta.
Perussuomalaisten kriisiviestintä on saanut puskea sanomansa läpi lähes sellaisenaan: Vornanen on yksittäistapaus. Hänen toimintansa ei liity puolueen ajatusmaailmaan tai poliittisiin tavoitteisiin. Sen sijaan siitä on muodostunut puolueelle mainehaitta. Kyse on tämän ongelman hoitamisesta sekä teon aiheuttaman poliittisen vaurion arvioimisesta ja minimoinnista.
Suomalaisille on myös muistettu useaan otteeseen kertoa, että Vornasen ase on ”pienikaliiberinen”. Uutismedian ei olisi kuitenkaan kannattanut antaa vehkeen koon hämätä. Kantamiensa yhteiskunnallisten merkitysten vuoksi Vornasenkin ase on varsinainen tykki.
*
Ase ei ole koskaan vain ase. Siihen kytkeytyy monenlaisia symboliikkaa ja merkityksiä. Niistä kaikkein vahvimmat liittyvät tappamiseen, väkivaltaan ja vallan tunteeseen. Asetta julkisessa tilassa kuljettava tietää kantavansa mukanaan tappavaa voimaa, jolla voi pakottaa muut ihmiset toimimaan tahtonsa mukaan.
Nämä merkitykset liittyvät aseisiin myös silloin, kun niitä käytetään harrastusammuntaan tai metsästykseen. Tosin väkivallan ja aseiden yhteys halutaan usein työntää syrjään, koska se antaa ikävän sivumaun harrastustoiminnalle. Samasta syystä aseiden mukanaan tuoman vallantunteen viettelevyydestä ei haluta keskustella. Se veisi ajattelun vaarallisille urille: ikään kuin ase hallitsisi käyttäjäänsä.
Aseiden kulttuuriset kytkennät väkivaltaan ovat läsnä silloinkin, kun nykyinen eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho esittelee videoillaan aseharrastustaan: patruunoiden täyttämistä käsin. Patruunatietouden levittämisen ohella hän ampuu vanhoilla pistooleilla mutta myös modernilla ArmaLiten kiväärillä.
Videot eivät ole vain kuvauksia Halla-ahon yksityisestä harrastuksesta. Ne ovat kovan luokan poliittista viestintää. Perussuomalaisten huppariin sonnustautunut patruunamies rakentaa puolueensa asekulttuuria ja myös henkilökohtaista poliittista brändiään.
*
Väkivalta on linkki, joka yhdistää aseiden yhteiskunnalliset merkitykset, perussuomalaisen puolueen ja Vornasen toisiinsa. Väkivalta elää puolueessa ja sen liepeillä monin tavoin. Se on muukalaisvihan lietsomista ja valjastamista osaksi poliittista vaikuttamista. Se on journalisteihin kohdistuvaa henkistä väkivaltaa. Se on tappamisfantasioiden esittämistä. Se on 3D-tulostettuja konetuliaseita ja valekirjepommeja. Se on Helsingin yössä pistoolia kantava kansanedustaja, joka ei kykene vastustamaan aseen antamaa voiman ja hallinnan tunnetta.
Julkisuudessa pitäisi pohtia avoimesti perusuomalaisen puolueen ja erilaisten väkivallan muotojen kytkeytymistä toisiinsa. Onko perussuomalaisten suhde väkivaltaan erilainen kuin muilla puolueilla? Kuinka laaja ja millainen ilmiö on kyseessä? Journalistit voisivat hankkia kansalaisille vastauksen poliittisesti kaikkein akuuteimpaan mutta yhä avoinna olevaan kysymykseen:
Onko Vornanen yksittäistapaus vai yksi oire puolueessaan vaikuttavasta väkivallan kulttuurista?
Vinjetin taustakuva on kaappaus videolta, joka löytyy YouTuben Vintage Reloading -kanavalta. Videon alkuperäisyyttä tai kuvankäsittelyä en ole tarkistanut. Iltalehti on uutisoinut asiasta 12.7.2020.
Edit 10.5.2024. Korvattu sana "rynnäkkökiväärillä" sanalla "kiväärillä".
Comments